شرایط پذیرش دانشگاه، ویزا و اقامت تحصیلی در ترکیه

چگونگی آغاز تحصیلات “اکادمیک” در ترکیه، شرایط و مراحل پذیرش: صدور ویزا ـ اقامت تحصیلی، کیفیت دانشگاهها، رشته های آموزشی، هزینهٔ سالیانهٔ دانشگاه، فرصتهای شغلی “اکادمیک” پس از پایان دورهٔ تحصیلات در ترکیه از جمله نکاتی میباشند که نظر علاقه مندان به ادامهٔ تحصیل در ترکیه را بخود معطوف نموده اند. یقیناً، ادامهٔ تحصیل در دانشگاههای معتبر جهان خواست دیرینهٔ تمامی “دانش پژوهان” است. اما بایست پذیرفت که پارامترهای متعدد دیگری نیز در پروسهٔ اتخاذ “تصمیم” به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور تأثیرگذار میباشند. شرایط پذیرش، نحوهٔ گزینش و اجازهٔ شروع تحصیلات، آموزش زبان تحصیلی “انگلیسی ـ ترکی استانبولی”، صدور ویزای دانشجوئی، اجازهٔ اقامت، هزینهٔ دانشگاه – روش پرداخت مبلغ “شهریه”, خوابگاه و هزینه های سالیانه صرفاًبخشی از پرسشهای دانشجویان آینده را شامل میشوند. این مقاله بیانگر موقعیت “کنونی” دانشگاههای ترکیه، افزایش تعداد دانشجویان ملیتهای گوناگون در دانشگاهها بر اساس جدیدترین آمارها و اهداف سال  ۲۰۲۳ میلادی است.

رئیس جمهور ترکیه آقای عبدالله گل در یکی از سخنرانی های خود در تاریخ ۲۵ ماه اکتبر ۲۰۱۳ میلادی به مناسبت آغاز سال تحصیلی “اکادمیک” در دانشگاه شهر “کایسری” گفت: “دانشگاههای ترکیه نباید لحظه ای تردید در گشودن کامل دربهای خود برروی محققان خارجی و دانش آموزان داشته باشند، دانشگاهها بایست مشوق این سیاست باشند”. در حال حاضر، پذیرش و صدور ویزای تحصیلی برای “دانشجویان” غیر از ترک (خارجی) بر اساس اصل “سهمیه بندی”تعیین میگردد، رئیس جمهور ترکیه اعلام نموده که او از مقامات ذیصلاح در این بخش(انجمن آموزش عالی به نام مستعار Higher Education Board genaamd YÖK، این ارگان مسئولیت پذیرش از هر دانشجوی خارجی را کنترل میکند) خواهد خواست که آنها روش جاری را تغییر دهند.

نکتهٔ حائز اهمیت دیگر تعداد دانشجویان “خارجی” ثبت شده در سال تحصیلی ۲۰۱۳ـ۲۰۱۲ است. آمار بیانگر افزایش شگفت انگیز”سه برابری” آنان میباشد. دانشگاهای ترکیه پذیرای ۴۳٫۰۰۰ دانشجوی خارجی بوده اند. ۷ سال قبل از آن، در سال تحصیلی ۲۰۰۶ـ۲۰۰۵، فقط ۱۶٫۰۰۰ دانشجو در مراکز آموزش عالی ترکیه حضور  داشته اند. سال گذشته تحصیلی تعدادی بالغ بر ۱۷۰۴دانشجوی ایرانی در دانشگاههای ترکیه مشغول به تحصیل بوده اند. 

بخش پایانی این نوشته، همانطور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان گرید، چشم اندازی به برنامه های مدون بخش دولتی در سال “۲۰۲۳” میلادی دارد. تداوم روند افزایش تعداد دانشجویان خارجی تا ۱۰۰٫۰۰۰ دانشجو و ارتقاء موقعیت بین المللی آموزش عالی پایه های برنامه های دولت است. در همین راستا و با هدف ارتقاء موقعیت آموزش عالی در ترکیه، بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی تغییرات گسترده ای را در دستور کار دارند.​ از این برنامه بنام اهداف آموزش عالی سال ۲۰۲۳ نامبرده میشود. سهم بخش خصوصی در رسیدن به این برنامه از اهمیت شایانی برخوردار است. لوایح و تسهیلات جدید، تخصیص هر ۲۰ دانشجو به یک استاد دانشگاه “پرفسور” و اقدامات کیفی دیگری در این زمینه، مبین سیسم آموزش عالی آیندهٔ ترکیه خواهند بود.

منابع:
– حریت 
– زمان امروز

سال ۲۰۰۲ میلادی را میتوان، شروع سرفصلی نوین در روند رشد کمّی و کیفی آموزش عالی در ترکیه نامید. در حال حاضر کشور ترکیه دارای تعدادی معادل بر ۱۷۹مؤئسسهٔ آموزش عالی با گنجایشی بالغ بر ۹۰۸٫۰۰۰ دانشجو است. تحصیلات دانشگاهی در ترکیه در ۳ دورهٔ “کارشناسی ـ کارشناسی ارشد و دکترا” کلیهٔ مقاطع تحصیلی را فرامیگیرد. جهت ارتقاء کیفیت علمی “اکادمیک” در دانشگاههای ترکیه (تعدادی از این دانشگاها) برنامه هائی جهت اعزام ۶ ماهه دانشجویان با دانشگاهائی از قبیل “اراسموس در شهر روتردام، هلند” به امضاء رسانده اند. از این برنامه بنام Exchange Program نام برده میشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *